Frågor om fakturabetalning

  • Har du avbokat eller gjort ändringar i din resa och väntar på återbetalning?

    Om du har avbokat en resa helt eller delvis som du redan har betalat, så kommer vi att kontakta dig så snart återbetalningen har registrerats hos oss. För att kunna återbetala till dig behöver vi veta till vilket bankkonto du önskar få pengarna. Det enklaste och säkraste sättet att registrera ditt kontonummer är genom att logga in på Mina Sidor och uppdatera kontonummer under ”Min profil”. Självklart kan du även ta kontakt med vår kundservice via telefon 031-7040606 eller kundservice@captumgroup.se för att lämna uppgifterna.

    Ännu inte betalat?

    Om du gjort ändringar i din bokning kan du logga in på Mina Sidor för att se ett uppdaterat fakturabelopp.

  • Vad händer om jag inte betalar i tid?

    Det lägsta godkända belopp du ska betala framgår av fakturan som du får varje månad. Lägsta månadsbetalning är 5 % dock lägst 100 kronor. Betalningsansvar åligger den som ansökt om och beviljats krediten.

    Om betalning inte sker i rätt tid påförs en påminnelseavgift, f n 60 kronor, enligt Lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m m. Vidare debiteras kostnader för eventuella inkassoåtgärder enligt samma lag och upplupen ränta/avgift kapitaliseras.

  • Hur delbetalar jag min faktura med Swish?

    Logga in på Mina sidor. Välj faktura att betala. Välj betala med Swish. Ange mobilnumret för den telefon du vill betala med. Lägsta belopp att betala är förifyllt. Du behöver Swish-appen och Mobilt BankID för att betala med Swish.

  • Jag har inte fått min faktura?

    Logga in med BankID på Mina sidor för att se din faktura.

    Har du inte mottagit din faktura via e-post? Kontrollera om den har hamnat i spam-korgen (skräppost). Säkerställ att vår avsändare blir en ”betrodd avsändare”. Det görs oftast genom att man högerklickar på e-postmeddelandet och väljer ”Lägg till avsändare som betrodd avsändare”.

  • Jag vill delbetala min faktura?

    Om du föredrar Flexibel Delbetalning går det bra – följ instruktionerna på din Faktura. Notera att kostnader i form av ränta och administrationsavgift tillkommer då du väljer Flexibel Delbetalning. Villkor för delbetalning hittar du här

  • Har ni fått min betalning?

    Du kan enkelt kontrollera vilka fakturor som är betalda genom att logga in med BankID på Mina sidor. Tänk på att det kan ta upp till 3 bankdagar för en betalning att registreras. Kontakta vår kundservice om det har gått mer än 3 bankdagar och din betalning fortfarande inte är registrerad.

  • Hur vet jag om Swishbetalningen gått iväg?

    Du får en bekräftelse som visas på hemsidan att betalningen tagits emot. Du får även en bekräftelse på betalningen i din Swish-app, men om du är osäker – titta under Händelser i Swish-appen, eller kontrollera transaktionerna på ditt bankkonto.

  • Hur skickas min faktura?

    Vi skickar din faktura vid köptillfället till den e-post adress du uppgav vid köpet. Om du saknar din faktura kan du enkelt logga in på Mina Sidor för att hämta betalningsuppgifter. Om du vill ha fakturan skickad med post kan du kontakta oss på kundservice@captumgroup.se

  • Varför har jag fått påminnelseavgift på min faktura?

    En påminnelseavgift om f n 60 kronor tillkommer när:
    * Betalning registrerats hos Captum efter förfallodatum
    * Betalning saknas helt under en månad
    * Beloppet du betalade är lägre än det som stod på fakturan som lägsta belopp att betala

    Du kan enkelt kontrollera vilka fakturor som är betalda genom att logga in med BankID på Mina sidor. Om du upplever att avgiften är felaktig vill vi gärna att du kontaktar oss så vi kan reda ut vad som har hänt.

  • När får jag min faktura?

    Vi skickar din faktura via e-post till den adress du uppgett vid köpet. Om du saknar din faktura kan du logga in på Mina sidor eller kontakta Kundservice för att hämta betalningsuppgifter.

Frågor om delbetalning

  • Vilket belopp ska jag betala?

    På din kontofaktura hittar du alla uppgifter du behöver för att genomföra din betalning. Du kan också se aktuella fakturauppgifter och saldo om du loggar in på Mina sidor.

  • Hur delbetalar jag min faktura med Swish?

    Logga in på Mina sidor. Välj faktura att delbetala. Välj betala med Swish. Ange mobilnumret för den telefon du vill betala med. Lägsta belopp att betala är förifyllt. Du behöver Swish-appen och Mobilt BankID för att betala med Swish.

  • Hur vet jag om Swishbetalningen gått iväg?

    Du får en bekräftelse som visas på hemsidan att betalningen tagits emot. Du får även en bekräftelse på betalningen i din Swish-app, men om du är osäker – titta under Händelser i Swish-appen, eller kontrollera transaktionerna på ditt bankkonto.

  • Kan jag slutbetala hela min skuld i förtid?

    Du har givetvis rätt att helt eller delvis betala din skuld i förtid utan extra kostnad.

  • Kan jag ändra från Fast Delbetalning till Flexibel Delbetalning?

    Det går bra. Istället för att följa den fasta betalningsplanen du valde vid köptillfället kan du välja att betala minst det lägsta belopp som finns angivet på kontofakturan. Detta innebär att du ändrar dina delbetalningsvillkor till villkor för Flexibel Delbetalning. Läs mer här

  • Kan jag få en betalningsfri månad?

    Du kan utnyttja två betalningsfria månader per år om du har valt Flexibel Delbetalning. Ingen av de fyra första månaderna kan vara betalningsfri och du måste göra inbetalningar minst fyra månader i rad innan en ny betalningsfri månad kan utnyttjas. Räntan och administrationsavgiften för den betalningsfria månaden läggs till skulden och utnyttjandet av betalningsfri månad förlänger återbetalningstiden.

  • Hur skickas min kontofaktura?

    Kontofakturan skickas i första hand via Kivra. Är du inte ansluten till Kivra skickas fakturan till den e-postadressen som du uppgav vid ditt köp. Fakturan finns även tillgänglig via Mina Sidor. Om du vill ha fakturan skickad via post kan du kontakta oss på kundservice@captumgroup.se

  • Jag har inte fått min kontofaktura?

    Vi skickar din kontofaktura runt den 5:e i månaden. Har du inte mottagit din faktura kan du hitta den på Mina Sidor när du loggar in med BankID, där kan du se din faktura samt hämta dina betalningsuppgifter.

  • Varför har jag fått en påminnelseavgift?

    En påminnelseavgift om f n 60 kronor tillkommer när:
    * Betalning registrerats hos Captum efter förfalldatum
    * Betalning saknas helt under en månad
    * Beloppet du betalade är lägre än det som stod på fakturan som lägsta belopp att betala
    Du kan enkelt kontrollera vilka fakturor som är betalda genom att logga in med BankID på Mina sidor. Om du upplever att avgiften är felaktig vill vi gärna att du kontaktar oss så vi kan reda ut vad som har hänt.

  • När får jag min kontofaktura?

    Vi skickar din kontofaktura runt den 5:e i månaden. Har du inte mottagit din faktura kan du hitta den på Mina Sidor när du loggar in med BankID, där kan du se din faktura samt hämta dina betalningsuppgifter.

  • Vad händer om jag inte betalar min kontofaktura i tid?

    Det lägsta godkända belopp du ska betala framgår av fakturan som du får varje månad. Lägsta månadsbetalning är 5 % dock lägst 100 kronor. Betalningsansvar åligger den som ansökt om och beviljats krediten.

    Om betalning inte sker i rätt tid påförs en påminnelseavgift, f n 60 kronor, enligt Lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m m. Vidare debiteras kostnader för eventuella inkassoåtgärder enligt samma lag och upplupen ränta/avgift kapitaliseras.

  • Jag har fått ett brev om uppsägning av min kredit?

    Om betalning skulle utebli under flera månader har vi inte längre möjlighet att upprätthålla din beviljade kredit. Du får ett brev med information om uppsägning där vi även informerar om det förfallna beloppet (inklusive räntor och avgifter) som måste betalas innan det angivna förfallodatumet för att undvika uppsägning. Inkommer betalning till oss innan förfallodatum har du självklart möjlighet att fortsätta din delbetalning enligt våra villkor. Får vi inte in någon betalning efter förfallodatumet kan ärendet komma att lämnas över till vårt inkassoombud. Detta innebär ytterligare kostnader och risk för betalningsanmärkning för dig.

Övrigt

  • Varför har ni tagit en kreditupplysning?

    Det är väldigt enkelt att betala med Captum, men vi vill självklart att det samtidigt ska vara säkert för dig som kund. Därför kan en kreditprövning komma att göras då vi även kontrollerar din identitet. Kreditbedömningen innebär att vi i vissa fall tar en kreditupplysning på dig. Vi förebehåller oss rätten att i vissa fall neka kredit eller att betala med faktura. När vi tar del av uppgifter från en extern databas genereras en omfrågekopia. Detta brev kommer att skickas till dig från de kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med.

  • Hur fungerar en återbetalning?

    Har du betalat in för mycket till Captum Group AB eller har tillgodo som du vill ha återbetalat? Då ska du självklart få detta.

    För att vi ska kunna återbetala till dig behöver vi veta till vilket konto du önskar få pengarna. Det enklaste och säkraste sättet att registrera ditt kontonummer är genom att logga in på Mina Sidor och lägga till det under ”Min profil”. Självklart kan du alltid ta kontakt med vår kundservice via telefon 031-7040606 eller kundservice@captumgroup.se för att lämna dina uppgifter.

  • Vilka betalningsvillkor gäller?

    Alla våra villkor hittar du här.

  • Varför kan jag inte boka min resa och betala med faktura eller delbetalning?

    Kontakta oss på kundservice@captumgroup.se eller på telefon 031 – 704 06 06 så undersöker vi vad som har hänt.

  • Kan jag få min faktura via post?

    Vi kan absolut se till så att du får din faktura med post varje månad istället för via e-post. Kontakta oss på kundservice@captumgroup.se så löser vi det till nästkommande månad. Är det första gången du ska få en faktura kommer den automatiskt att skickas till den e-postadress du uppgav vid ditt köp.

  • Captum Groups bankgironummer

    Vårt bankgironummer är 863-7225.

  • Vad ska jag göra om min e-postadress eller telefonnummer inte stämmer?

    Om din e-postadress eller telefonnummer inte stämmer kan du logga in på ”Mina Sidor” och själv ändra dina uppgifter under ”Min profil”. Självklart kan du alltid kontakta vår kundservice på telefon 031-7040606 eller kundservice@captumgroup.se om du föredrar det.

  • Vad är BankID?

    BankID är en elektronisk legitimation som du använder när du behöver styrka din identitet på Internet. Ditt BankID är personligt och jämförbart med pass, körkort och andra fysiska identitetshandlingar. Om du inte har BankID kan du skapa ett via din bank. Läs mer på bankid.com

  • Hur loggar jag in med Mobilt BankID?

    För att kunna logga in med Mobilt BankID så krävs det att din mobil/surfplatta har Mobilt BankID-appen installerad samt att du fått inloggningsuppgifter från din Internetbank. Du loggar sedan in med den kod du fått/valt till ditt BankID.

  • Hur hanterar captumgroup.se cookies?

    Se vår cookiepolicy som du hittar här.

Feedback & klagomål

  • Vart vänder jag mig om jag har ett klagomål?

    Om du vill lämna ett klagomål gör du det i första hand till vår kundservice. Vi vill gärna reda ut problem eller missförstånd som har uppstått och kan också ta vidare dina synpunkter. Om du inte är nöjd med hur ärendet hanterades rekommenderar vi att du skickar in ditt klagomål till klagomal@captumgroup.se. Vår klagomålsansvarig kommer då att, på ett opartiskt sätt, se över ärendet noggrant och göra en ny bedömning.

  • Mitt ärende är fortfarande inte löst. Vad gör jag nu?

    Om du fortfarande är missnöjd då rekommenderar vi att du på nytt kontaktar klagomålsansvarig och beskriver ditt ärende med så mycket information som möjligt. Vi återkommer sedan till dig med ett slutgiltigt beslut.

  • Information om Konsumentvägledare

    Konsumenternas Bank- och finansbyrå erbjuder kostnadsfri rådgivning. Se Konsumenternas för mer information. Du kan även vända dig till konsumentvägledaren i din kommun. Se även Konsumentverkets hemsida Hallåkonsument för ytterligare vägledning.

  • Information om Allmänna Reklamationsnämnden

    Om du inte är nöjd med hur ditt ärende och dina synpunkter behandlats av Captum Group AB har du möjlighet att föra ärendet vidare till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), alternativt till allmän domstol. För mer information om Allmänna Reklamationsnämnden se ARN.

  • Hur kan jag ge feedback på era tjänster?

    Vi välkomnar alla synpunkter då det hjälper oss förbättra våra tjänster. Kontakta oss gärna via e-post: kundservice@captumgroup.se

    så kommer vi att återkoppla till dig med eventuell åtgärd eller förbättring så snart som möjligt.

Vi finns här för dig

Vi som arbetar på Captum brinner för kundservice och vill ha riktigt nöjda kunder. Har du några frågor eller vill ge oss feedback vill vi gärna att du kontaktar oss: